Perkhidmatan Air dan Pembetungan
OBJEKTIF
- Mewujudkan dasar bekalan air dan pembetungan bagi menyokong kemampanan industri dalam jangka masa panjang.
- Mewujudkan mekanisme kawal selia industri perkhidmatan bekalan air dan pembetungan yang kondusif bagi menyokong kemampanan industri dalam jangka masa panjang.
- Mengimbangi aspek pemuliharaan alam sekitar dalam pembangunan industri perkhidmatan bekalan air dan pembetungan.
FUNGSI
- Menggubal, melaksana, memantau dan menilai Dasar Industri Perkhidmatan Air
- Merancang, menyelia dan menyelaras mekanisme pelaksanaan Dasar Industri Perkhidmatan Air
- Menyedia mekanisme pelaksanaan dan pemantauan projek pembangunan industri perkhidmatan air
- Melaksanakan, memantau, menilai, menambah baik pelaksanaan Dasar Industri Perkhidmatan Air
PROGRAM
- Program Non-Revenue Water (NRW) Kebangsaan Pendekatan 1 & 2
- Kempen Kesedaran Penggunaan Air
- Mekanisme Penetapan Tarif (Tariff Setting Mechanism-(TSM))
- Kempen Penggunaan Produk Cekap Air
- Peningkatan Pemulihan Perbelanjaan Operasi Operator Pembetungan Awam
- Pemantauan Program Capital expenditure (CAPEX) berdasarkan Pelan Perniagaan Operator Air
- Pembinaan loji rawatan kumbahan dan rangkaian paip pembetungan
- Penghasilan Air Pulih Guna
HALA TUJU & SASARAN
- 28.5% (Tahun 2030)
Peningkatan Kecekapan dan Kelestarian Pengurusan Bekalan Air Melalui Pengurangan Air Tidak Terhasil (NRW) - 200 L/C/D (Tahun 2025)
Peningkatan Kemampanan Bekalan Air Melalui Pengurangan Penggunaan Air Domestik - 10 - 15% (Tahun 2025)
Peningkatan Keterjaminan Sekuriti Air Melalui Rizab Margin - 50 JLH (Tahun 2025)
Pengukuhan Ekonomi Kitaran Dan Pelaksanaan Inisiatif Hijau Melalui Peningkatan Penggunaan Air Pulih Guna - TSM (Semakan Setiap 3 tahun)
Peningkatan Kemampanan Kewangan Industri Bekalan Air Dan Pembetungan Melalui Pelarasan Air - 87.5% (Tahun 2025)
Perluasan Liputan Perkhidmatan Pembetungan Awam Melalui Peningkatan Liputan Perkhidmatan Pembetungan Bersambung di Bandar-Bandar Utama